
CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            21  

The Glass Fortress: 
Zimbabwe’s Cyber-Guerrilla 
Warfare 
 
Clapperton Mavhunga (Massachusetts Institute 
of Technology) 
 

 
Contrary to the gun battles we are accustomed 
to, we now have cyber-warfares fought from 
one’s comfort zone, be it bedroom, office, 
swimming pool, etc but with deadly effects.1  
—Dr. Olivia Muchena, Zanu (PF) Secretary 
for Science and Technology 

 
 
e-Ntroduction 
By the time Russia ‘e-nvaded’ Georgia and 
paralyzed its security with cyber-weaponry in 
August-September 2008, Zimbabwe was in its fifth 
year of cyber-guerrilla warfare. Using interception 
gadgets, the Zanu (PF) government of Robert 
Mugabe jammed radio signal and web traffic that 
sympathized with the opposition. Online 
newspapers and internet radios had been using the 
internet to attack the Mugabe dictatorship for the 
past four years. Government and anti-Mugabe 
hackers had been trading long-range artillery fire 
for three decades. 
 
This is a story of the way internet has brought 
together print and audio into a diverse bouquet of 
weapons, giving birth to the cyber-guerrilla. It is a 
story that must start with Strive Masiyiwa, the man 
who brought the internet to Zimbabwe. A former 
engineer with the state-owned Posts and 
Telecommunications Corporation (PTC), in 1994 
Masiyiwa established Econet Wireless (Pvt) Ltd. 
amid red-faced resistance from the regime. The 
state refused to grant him a license, but in 1997 the 
Supreme Court declared the state’s 
telecommunications monopoly unconstitutional. 
Only the intervention of Vice President and Zapu 

                                                
1. Lance Guma, “Mugabe regime draws up list of blacklisted 

websites”, SW Radio, 10 August 2007. 

supremo Joshua Nkomo prevented Mugabe from 
further emasculating Masiyiwa’s project.2  
 
In July 1998, Econet opened for business. In just 
three months, it had eclipsed the PTC’s own cellular 
network, Net One. The licensing of Econet was a 
direct threat to Zanu (PF) in three ways. First, it 
enabled customers to bypass wire tapping by the 
state. Second, it led to the creation of wireless and 
dial-up internet connectivity. And third, Strive 
Masiyiwa would become the publisher of the 
country’s only daily independent, The Daily News, 
which pricked Zanu (PF)’s corrupt feet to no end.  
 
Snooping 
Inevitably, the government started using 
presidential powers to crack down on internet, 
mobile and fixed phone users “circulating 
subversive e-mail inciting the public to oust 
President Mugabe from office”. In late 2003, 
fourteen people were arrested for this ‘offense’.3 
 
But in March 2004, the Supreme Court declared the 
presidential powers unconstitutional. The full bench 
upheld the Law Society of Zimbabwe’s argument 
that the presidential powers violated section 20 of 
the Constitution regarding freedom of expression 
and rendered it redundant. Mugabe could not be 
above the constitution.4 
 
The Supreme Court ruling did not stop the 
government from drafting new regulations requiring 
all Internet Service Providers (ISPs) to censor and 
report all anti-Mugabe communications.5 Some 
ISPs like MWeb agreed to comply. But others 

                                                
2. “Joyce Mujuru Runaida Mugari, AfroAmerica Network 

Black Woman of the Year 2004”,  
http://www.afroamerica.net/pages/2/MujuruZimbabwe1224
2004.html  

3. Cris Chinaka, “Now e-mails are banned”, New 
Zimbabwe.com, 21 November 2003. 

4. “Supreme Court bars Mugabe e-mail snooping”, New 
Zimbabwe, 16 March 2004. 

5. “MWeb 'will obey' Zim e-mail snooping laws”, 
Newzimbabwe.com, 2 June 2004 



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            22  

refused to accept a requirement the Supreme Court 
had tossed out as unconstitutional.6 
 
The state could yet illegally compel ISPs to open 
locally registered domains (ending with ‘.zw’) that 
the national internet registry, the Zimbabwe Internet 
Service Providers Association (ZISPA), 
administered under Zimbabwean law. However the 
state could not snoop into non-local domains like 
‘.net’, ‘.com’, ‘co.za’, and ‘.co.uk’ whose e-mail 
servers were located in foreign cities and owned by 
giants like yahoo, google, or hotmail.7 
 
In October 2004, Mugabe used the Tel One and 
Zimpost industrial strike as an excuse to deploy 
army and police spooks at the telecommunication 
and postal companies respectively. Despite the 
Supreme Court decision, civic groups were worried 
the government was snooping anyway. In one 
instance, Movement of Democratic Change 
President Morgan Tsvangirai conceded shock when 
Mugabe repeated “almost word for word a 
conversation he had had with British Prime Minister 
Tony Blair”.8 

 
At the World Summit on Information Society 
(WSIS) in Tunis in November 2005, Mugabe tore 
into the US monopoly of the internet addressing 
system.9 He was much more worried about the role 
of internet in loosening his grip on power. The 
monopoly he was condemning internationally, 
Mugabe was consolidating internally. In February 
2006, the Interception of Communications Bill, first 
introduced in 2000 as an amendment to the PTC 
Act, was modified and re-tabled to legalize the 

                                                
6. Tendai Maphosa, “Some Internet Service Providers Opt Out 

of Zimbabwe Government Effort to Spy on Citizens”, 
VOANews, 2 June 2004. 

7. Robert Ndlovu, “What Mugabe can and cannot do with 
your e-mails”, New Zimbabwe.com, 2 June 2004. 

8. “Mugabe's spies monitoring your calls, mail”, New 
Zimbabwe.com, 13 October 2004. 

9. “Mugabe wants US to shed internet control”, New 
Zimbabwe.com, 16 November 2005. 

presidential powers the Supreme Court had already 
overruled.10 
 
The Interception Bill would empower government 
to establish a monitoring center to peep into phones 
and e-mails on the pretext of “protecting national 
security”. A cosmetic provision was inserted 
allowing citizens to challenge the “monitoring 
warrants” in court.11  
 
Meanwhile, people were already complaining that 
some ISPs like Telconet, Mango, Mweb and 
Zimbabwe Online were blocking e-mails with 
political content. The central bank installed a “mail 
content manager” to block its employees from 
receiving any e-mails with words like “Morgan 
Tsvangirai” or “MDC”. The e-mail bounced back to 
the sender with the message:  
 

MailMarshal has not delivered the following 
message: From…. To…. Subject: Morgan 
Tsvangirai…. This is due to automatic rules 
that have determined that the intended 
recipient is not authorized to receive messages 
that have political content.12 

 
The central bank routed mail through the internet 
hub of the state-owned Tel One. 
 
Meanwhile, the state also jammed the medium wave 
signal of the US-based Voice of America station 
Studio 7 and the UK-based SW Radio Africa. The 
jamming signal was quite strong and located within 
or near Harare. Sources told reporters that the 
government had acquired equipment and training 
from China to jam the stations in 2005.13 
 

                                                
10. Tererai Karimakwenda, “Government to legalise 

interception of private communications”, SW Radio, 20 
March 2006. 

11. Lance Guma, “Government unveils phone and e-mail 
snooping laws”, SW Radio, 29 May 2006. 

12. Lance Guma, “Internet Service Providers block e-mails 
with political content”, SW Radio, 22 June 2006. 

13. Violet Gonda, “Zimbabwe government jams radio 
stations”, SW Radio, 27 June 2006. 



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            23  

In August 2006, Transport and Communication 
Minister Christopher Mushowe justified the 
Interception Bill as legislation to curb cyber crime. 
The state painted internet as a dangerous conveyor-
belt for money laundering, terrorism, extortion, and 
hacking. The draft designated the Minister as the 
first and last point of appeal.14  
 
The state called in soldiers, intelligence operatives, 
and police officers to sing hymns in praise of the 
bill. Army Colonel Livingstone Chineka criticized 
the licenses of all three mobile phone providers for 
compromising state security and the Postal and 
Telecommunications Regulatory Authority 
(POTRAZ) for using the wrong statute to grant the 
licenses. The permits had been issued under section 
34 of the PTC Act that only had provisions for fixed 
telephones, not section 31 which required mobile 
service providers to use the state-owned Tel One as 
a gateway for international calls. Chineka 
recommended that Telecel and Econet be given just 
30 days to switch to Net One’s gateway.15 The High 
Court had already dismissed that argument in 
November as tantamount to subsidizing Tel One.16 
 
In June 2007, Zanu (PF) used its parliamentary 
majority to pass the bill into law, leaving only the 
small issue of Mugabe’s signature. A year later 
Colonel Chineka, a serving member of the army, 
was chosen Zanu (PF)’s parliamentary candidate in 
Zaka East.17 

 
Even before the ink had dried on Mugabe’s 
signature on the Interception of Communications 
Act in August 2007, Chinese-trained internet 
spooks had deployed at Mazoe Earth Satellite 
station, the country’s gateway to Intelsat, the 

                                                
14. Violet Gonda, “Zimbabwe bugging bill heavily criticised 

at public hearing”, SW Radio, 31 August 2006. 
15. Lance Guma, “Army says mobile phone companies 

compromising state security”, SW Radio, 28 November 
2006. 

16. Lance Guma, “Army says mobile phone companies 
compromising state security”, SW Radio, 28 November 
2006. 

17. Lance Guma, “Opposition poll boycott rattles Zanu PF”, 
SW Radio, 15 May 2007. 

world’s largest commercial satellite 
communications services provider. It seemed the 
best place to set up the envisaged interception 
center. But experts doubted the ten spies could track 
“everyone’s” communication short of summoning 
the entire state security apparatus. The real intention 
was to rule with fear—to make the technology work 
through fear, not materiality—and make an example 
of one or two people.18  
 
The Interception Act compelled ISPs to install the 
equipment themselves at their own expense. Failure 
to comply would be “an offence and liable to a fine 
or to imprisonment for a period not exceeding three 
years or to both”.19  
 
By September 2007 ISPs and mobile phone 
providers had started installing surveillance 
equipment to comply with the snooping law. SW 
Radio reported that DHL’s Harare offices were 
delisting from e-mail listservs that purveyed 
political content. ISPs like Econet’s Ecoweb, Tel 
One’s Com One, and Telecontract’s Telconet were 
reportedly installing surveillance equipment routing 
via the state’s interception center at Mazoe. So too 
were the country’s three mobile phone companies 
Econet, Telecel, and Net One.20  
 
Technological Convergence: 
internet (and) radio 
After being fired for taking phone-calls from an 
irate public protesting the violent crushing of the 
1997 food riots, ZBC freelancer Gerry Jackson set 
up an independent station named Capital Radio. It 
was promptly shut down despite securing a 
broadcasting license. In 2001, Jackson established 
SW Radio Africa in London with fellow former 
ZBC journalists. USAID’s Office of Transition 
Initiatives (OTI) was allegedly funding this ‘peace 
and democracy’ initiative, but the US embassy in 

                                                
18. Lance Guma, “Too much to monitor for snooping squads”, 

SW Radio, 7 August 2007. 
19. Lance Guma, “Too much to monitor for snooping squads”, 

SW Radio, 7 August 2007. 
20. Lance Guma, “Experts say ‘don’t panic’ as snooping 

equipment is installed”, SW Radio, 6 September 2007. 



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            24  

Harare refused to deny or confirm this. The BBC 
refuted claims by Information Minister Jonathan 
Moyo that SW Radio was using its studios, 
transmitters and frequencies.21 
 
The US Government could not deny its funding of 
Studio 7, a VOA radio program broadcasting and 
streaming to Zimbabweans at home and abroad. The 
program started airing in 2003, growing rapidly to 
reach nearly one million radio and internet listeners 
in 2006. Its staff includes experienced print 
journalist and novelist Raymond Choto, former 
popular ZBC Radio 2 disc jockey Brenda Moyo, 
and Zimbabwe Independent reporter Blessing Zulu. 
USAID funds Studio 7 under its Zimbabwe Project, 
while VOA manages and operates the 
programming.22 
 
Because SW Radio and VOA broadcast only for a 
few hours on shortwave and medium wave, and 
considering that they can only stream podcasts, 
some former journalists came up with the idea of 
internet radio which often combines with news 
websites. In August 2004, a group of DJs calling 
themselves Africa Media Association (AMA) 
started a 24-hour independent internet radio station, 
streaming from ‘somewhere in London’. Afro-
Sounds FM’s mission was to “entertain and 
inform”, to fill the void the closure of the 
independent print and electronic media had left in 
Zimbabwe.23 The group was composed of former 
ZBC-TV journalists.24 
 
Also in 2004, another internet radio called 
Zimnetradio began live streaming from ‘studios’ in 
North America, UK, Egypt and South Africa to 
audiences in different time zones. Listeners ‘tuned 
in’ via www.zimdaily.com, clicked the Zimnetradio 
link, and upon reaching it logged into the chat room 
and discussion forums to meet ‘cyber-family’. Over 

                                                
21. Chris McGreal, “US Funds Penetrate Zimbabwe 

Airwaves”, The Guardian, 24 January 2002. 
22. http://www.nehandaradio.com/voazimbabwe220807.html  
23. http://www.afrosoundsfm.com/test/about_us.htm 
24. “Zimbabwe radio station goes live on internet”, New 

Zimbabwe.Com, 1 October 2004. 

time Zimnetradio has become perhaps the most 
popular live phone-in, music, and news ‘combo’ 
online.25 
 
The internet has enabled exiled musicians critical of 
Mugabe to become journalists, activists, and disc 
jockeys. For example, on 18 April 2008 Canadian-
based “musical critic” Viomak created Voto 
(Voices of the Oppressed), a radio station dedicated 
to protest music, message, and news. The musician 
says she is following in the footsteps of the Voice of 
Zimbabwe radio, Zanu (PF)’s popular guerrilla war 
broadcast courtesy of Radio Maputo, as well as 
Zapu’s People’s Voice radio from Dar es Salaam, 
Lusaka, Cairo, and Moscow in the 1970s.26 
 
The shortwave and internet radios from the diaspora 
have put the state on both technological defensive 
and offensive. As suburbanites turned to satellite 
television signals to outflank the toxic ZBC-TV 
propaganda, the state mooted “Operation Dzikisai 
Madhishi” (Take Down Dishes). Meanwhile the 
rural folk had turned to shortwave radios to receive 
SW Radio and Studio 7, whereupon state militias 
moved in demanding owners of these sets to 
surrender them or be killed.27 Neither action 
achieved its ends. 
 
Realizing the futility of physically stopping signals, 
the state joined in to send its own. In May 2007, it 
tried to launch a new shortwave radio to “provide 
factual information about the reality… in 
Zimbabwe” as a corrective to the SW Radio and 
Studio 7 “anti-Zimbabwean propaganda”. The plan 
failed to take off for financial reasons.28 Mugabe’s 
regime also struck a deal with a Dubai-based IT 
firm JumpTV to stream its ZBC-TV mouthpiece 

                                                
25. http://www.zimnetradio.com/ 
26. Harriet Chigege, “Protest musician launched internet radio 

on Zimbabwe Independence Day”, 
www.kubatana.net/html/archive/artcul/080507hc.asp?sector
=ARTCUL 7 May 2008. 

27. “Is Zimbabwe on the verge of cyber war?” 
http://www.thezimbabwetimes.com/?p=924, 18 June 2008. 

28. “Launch of Zimbabwean radio station "postponed 
indefinitely", www.blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8066  
Saturday, May 26, 2007 



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            25  

live on the internet beginning 22 June 2007. 
Initially, the station offered the service free to 
registered users, but began charging a monthly fee 
of US$9.95 starting 15 July. ZBC radio stations 
National FM, Power FM, Radio Zimbabwe, and 
SFM would be added to the project in due course.29  

 
e-Newspaper 
Strive Masiyiwa went into publishing at just the 
time world-acclaimed journalist Geoffrey Nyarota 
had become fed up with teaching journalism at the 
Nordic SADC Journalism Center in Maputo. In 
1997, Nyarota packed his bags for Harare—at just 
the time that Econet started transmitting its signal. 
The result was The Daily News two years later and 
eclipsed the state-owned Herald. After efforts to 
force the paper to tone down, the state became more 
aggressive. On 28 January 2001, a bomb ripped The 
Daily News press into smithereens, days after Moyo 
had promised to “silence” it. In 2003, the paper was 
officially banned as Nyarota was hounded out of 
Zimbabwe.30  
 
From 2004 the concept of ‘online newspapers’ 
began to inspire a number of vibrant projects. New 
Zimbabwe.com was Zimbabwe’s first news website 
and discussion forum. The editorial staff steered the 
newspaper away from its initial pro-opposition 
outlook to a rather ambiguous middle ground often 
bordering on an anti-Tsvangirai and pro-Ndebele 
tone supportive of the MDC-Mutambara faction.   
 
ZimOnline.co.za began publishing the same year 
with the objective of filling the vacuum the banning 
of The Daily News had left. It styled itself as a news 
agency where articles about Zimbabwe could be 

                                                
29. Lebo Nkatazo, “ZBC TV goes live on the internet”, New 

Zimbabwe.com, 17 July 2007. 
30. Winston W. Wiley, “A defiant voice: African journalist 

delivers news from afar”, Telegram & Gazette, Dec 24, 
2006; Alvin Powell, “Zimbabwean journalist Nyarota finds 
sanctuary at Harvard: Years of uncovering corruption 
brought threats, arrest”, Harvard Gazette, 17 April 2003 

http://www.hno.harvard.edu/gazette/2003/04.17/03-
nyarota.html 

channeled to other publications for reproduction in 
different countries.31 
 
Also in 2004, a group of Zimbabweans in the US, 
UK, and Canadian diaspora formed an independent 
political website, Zimdaily.com, which published 
daily. The paper styles itself as “a force that 
President Robert Mugabe… cannot stop”.32 
Zimdaily is best known for Fair Deal, an online 
project started in April 2007 to flush out children 
(and spouses) of Zanu (PF) officials and get them 
deported from western countries. After all, Zanu 
(PF) ‘hates the West’ and castigates those who 
leave land redistribution and go West.33 The project 
has been a huge success.34 
 
In October 2006, Nyarota established the 
TheZimbabweTimes.com targeting the diaspora and 
people at home with internet access. The materiality 
might have changed, but The Daily News principle 
of “telling it like it is” has remained a major selling 
point.  In time, the ‘paper’ has attracted serious 
public intellectuals not necessarily aligned to the 
MDC, but committed to freedom and a more plural 
society. 
 
Wilf Mbanga was a founding managing editor of 
The Daily News. With the constriction of a free 
press he relocated to the United Kingdom. In 2005 
he founded The Zimbabwean—an online weekly 
critical of Mugabe’s regime that aspired to have a 
print circulation in the UK, South Africa—and 
Zimbabwe. Starting with an initial print run of 
20,000, Mbanga hoped to raise the bar to 120,000 

                                                
31. http://www.zimonline.co.za/AboutUs.aspx 
32. Gift Phiri, “Independent news websites mushroom”, The 

Zimbabwe Independent, 
http://www.theindependent.co.zw/news/2004/October/Frida
y29/911.html, October 29, 2004. 

33. “Online highlights – The fair deal campaign”, Media 
Monitoring Project Zimbabwe (MMPZ), Extracted from 
Weekly Media Update 2007-33: Monday August 20th 2007 
– Sunday August 26th 2007. www.kubatana.net 

34. “Australia finally deports Zanu-PF officials Children”, 
http://dniinoi.wordpress.com/2007/09/07/, September 7, 
2007; Tamuka Ngwenya, “FAIR DEAL: The Re-Launch”, 
Zimdaily, 15 July 2008.  



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            26  

copies. The paper has thrived despite state 
harassment.35  
 
In all their various shades, online newspapers have 
distinguished themselves as a virtual 
reconfiguration of what Jürgen Habermas called 
“the public sphere”.36 
 
Hacktivism 
Having failed with cyber-infiltration, the state 
resorted to blocking access to these websites using 
the filters it had forced ISPs to install. More 
ominously it has resorted to hacking, but the fight 
has been anything but one-sided.37 
 
In 2005, hackers had burgled into the government 
website www.gta.gov.zw. A person claiming to be 
one of the hackers later contacted New 
Zimbabwe.com from Leicester, England, to tell 
them about the breach: 

 
The idea was to hack into the website and 
replace everything there with slogans like 
‘Robert Mugabe is a tyrant’…. We were about 
to achieve our goal when the whole thing 
crashed…. We will keep trying—the security 
is clearly lax.38  

 
The hacker found it ironic that the regime had 
coughed up public funds to install cyber-offensive 
weaponry, yet its databases were virtually 
defenseless against counter-attack. 
 
Subsequent targets were not so lucky. On 
Saturday,10 May 2008, a hacker using the user 
name r4b00f ‘got into’ the state-owned Zanu (PF) 
website for three days. Only the next Monday did 
staffers formally admit the intrusion. The hacker 
                                                
35. Wilf Mbanga, “Newspaper Truck Set on Fire”, The 

Zimbabwean, 26 May 2008. 
36. Jürgen Habermas, The Structural Transformation of the 

Public Sphere: An Inquiry into a category of Bourgeois 
Society. Trans. Thomas Burger with Frederick Lawrence 
(Cambridge, MA: MIT Press, 1991).  

37. Lance Guma, “Mugabe regime draws up list of blacklisted 
websites”, SW Radio, 10 August 2007. 

38. “Hackers break into Zimbabwe government website”, New 
Zimbabwe.Com, 2 February 2005. 

had replaced all headlines with the word 
‘Gukurahundi—Mugabe’s bloody campaign which 
left 20,000 supporters of Joshua Nkomo dead.39  
 
Five days after the Herald hacking, ‘r4b00f’ 
attacked the Financial Gazette website using the 
same tactics, this time posting the words “Mugabe 
Must Go! Free Zim” and redirecting visitors to the 
website of the civic action group Sokwanele. IT 
Business Edge magazine summed up r4b00f’s 
modus operandi as “just another example of 
hacktivism”. The Financial Gazette was initially 
Zimbabwe’s premier independent weekly before it 
succumbed to what media sources concluded to be a 
state-intelligence buyout.40  
 
Here is the interesting point: the idea of attacking 
without being seen, to the point where the hacker 
knew where the government could be found, even 
as the government could not find the hacker. So the 
state unleashed its fury on a visible figment of what 
it perceived as the enemy. On 9 June, malicious 
software was found on the MDC web site 
www.mdc.co.zw. A google-search of the words 
“Movement for Democratic Change” returned a 
warning that the website was a suspicious site and 
could harm one’s computer. Search engines usually 
do this to sites they have analyzed and found to 
contain viruses installed by third parties to discredit 
the site. Two Trojans and a scripting exploit had 
been installed to infect the visitor’s computer and 
trigger it into running 15 new processes 
simultaneously, thereby disabling the machine. 
These viruses and script had only been tagged onto 
one of the website’s 63 pages and was being hosted 
on two China-based domains, killpp.cn and 
nihao112.com. Google certified www.mdc.co.zw as 
not an intermediary—a site that is used as a 
warehouse for onward dissemination of viruses 
online. Therefore, the site had been cyber-hijacked 

                                                
39. “Hackers Take Down Zimbabwe’s Herald”, Technology 

News, 13 May 2008. 
40. “Hackers Target the Financial Gazette Website”, The 

Zimbabwe Guardian (London), 15 May 2008. 



CLAPPERTON MAVHUNGA                         ‘THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S CYBER-GUERRILLA WARFARE’
 

 
CONCERNED AFRICA SCHOLARS     BULLETIN N°80 - WINTER 2008            27  

by hackers. It was vulnerable because it was using a 
local domain name (.co.zw).41 
 
TheZimbabweTimes.com was next. On Tuesday 15 
July 2008 it came under severe Denial of Service 
(DOS) attacks. After yet another cyber-attack, the 
news website took extra measures to fortify its 
security. The website assured readers it did not 
think their security or identity had been 
compromised, and that the hackers’ aim had been 
merely to disrupt news and information distribution 
and comments from readers. The paper had taken 
“the most stringent security measures available… to 
screen and distinguish between authentic comments 
and malicious scripts”. Henceforth the editors 
would deny access to users suspected of malicious 
intent.42 
 
Conclusion: those who live in glass houses 
The cyber-guerrilla has proved elusive, 
communicating via secure e-mail and free platforms 
like Hushmail, S-Mail.com and KeptPrivate.com. 
The monitoring equipment has affected public 
internet cafés that used unsecured e-mail, but the 
guerrilla has taken cover by clothing the computer 
with ‘anonymizing software’ to shield his or her 
identity from snooping.43 Users have switched to 
platforms like Yahoo, Hotmail and G-mail since 
they use remote servers in UK or the US.44 They 
have bypassed the filters using proxies capable of 
hiding their actual IP address. They visit websites 
that are not blocked, and from there leapfrog into 
the blocked ones. Or they ‘instant message’ with 
Skype, MSN or Yahoo Messenger which the state’s 
filters cannot not read without the user’s 
password.45 
 

                                                
41. “Is Zimbabwe on the verge of cyber war?” 

http://www.thezimbabwetimes.com/?p=924, 18 June 2008. 
42. “The Zimbabwe Times under attack”, 

http://www.thezimbabwetimes.com/?p=1637, 16 July 2008. 
43. Lance Guma, “Mugabe snooping law exposes increased 

repression”, SW Radio, 6 August 2007. 
44. Lance Guma, “Experts says ‘don’t panic’ as snooping 

equipment is installed”, SW Radio, 6 September 2007. 
45. Lance Guma, “Mugabe regime draws up list of blacklisted 

websites”, SW Radio, 10 August 2007. 

With internet, the state now lives in a glass fortress 
with the tainted side inside, behind a firewall 
impervious to hackers. The cyber-guerrillas can see 
the state clearly; the state cannot see them. Those 
who live in glass fortresses cannot throw stones, not 
just because they have no armor, but because they 
cannot find their enemies. 


